لزوم استفاده از بیل در قانونگذاری

اسماییل ططری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس چهارم و ششم
اسماییل ططری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس چهارم و ششم

وقتی اسماییل ططری، نماینده فقید مردم کرمانشاه در مجلس دوره های چهارم و ششم میگفت باید به کشاورزی بیش از ارتباطات و تکنولوژی اهمیت داد، من دقیقا متوجه نمیشده منظورش چیه، جوان بودیم و خام. اما الآن در کانادا بعد از اینکه دیدم همینطور بی وقفه در سیستم قانونگذاری بیل های متعدد یکی بعد از دیگری ارایه شده و مورد بحث قرار میگیره، دیگه یقین کردم که بی تردید مسئله کشاورزی دارای اهمیت بالایی هستش.

کلا سیستم قانونگذاری کانادا در سطح فدرال به این شکل عمل میکنه که یکی از اعضای بیکار دولت، غیر از نخست وزیر البته، یهوویی با خودش فکر میکنه که چه بکنیم که نمایندگان مردم بیکار نباشن، و خلاصه بعدش یه بیل میاره تو مجلس عوام (House of Commons) یا همون پارلمان که نمایندگان مردم در اون در در حال نشستن و تخمه شکستن به سر میبرند (به خدا بی انصافی میشه اگه نگیم همه اینها چقدر آدمهای خوبی هستن)، بعدش با این بیل هی کار کشاورزی میکنن، گاهی هم کلنگ میارن برای خاموش کردن اونهایی که خیلی جوشی هستن. خلاصه آخرش بیل رو میفرستنش به مجلس سنا (Senate) که در واقع تشکیل شده از افرادی که به توصیه نخست وزیر انتخاب شدن!!! حالا نوبت اعضای سنا است که بیل رو بررسی و در صورت احراز شرایط لازم، تایید بکنند، و در نهایت هم بیل برای تایید میره خدمت Governor General که نماینده ملکه هستند در کانادا و بعد از تایید، تبدیل به قانون شده و لازم الاجرا.

این بیل ها که در زبان فارسی شاید بشه به لایحه ترجمه اش کرد، در واقع پیشنهادی هستند برای قانون جدید یا حک و اصلاح قوانین موجود. به شکل خیلی خلاصه، یک لایحه از ارایه تا تبدیل شدن به قانون مراحل زیر رو طی میکنه:

1. مرور اولیه، که مرحله مرور و گشایش لایحه در پارلمان هست
2. مرور ثانویه، نمایندگان مردم در مجلس اصول و موارد لایحه رو بررسی میکنند
3. بررسی در کمسیون مرتبط، اعضای کمیسیون مرتبط لایحه رو با دقت و اصل به اصل مورد بررسی و تطبیق با سایر قوانین قرار میده
4. گزارش، در این مرحله اعضا میتوانند ملحقاتی به لایحه اضافه بکنند
5. رای گیری، که در آن اعضا برای بار سوم لایحه رو خوانده، در مورد آن بحث کرده و آنرا به رای میگذارند
6. بررسی در سنا، که اعضای مجلس سنا در مورد لایحه مباحثه و تصمیم گیری می کنند
7. تایید نهایی، در این مرحله نماینده ملکه در کانادا (Governor General) قانون رو پذیرفته و اجرایی می کند

How a Bill Become Law in Canada
مراحل تبدیل یک لایحه به قانون در سیستم قانونگذاری کانادا

طی این مراحل میتونه ماه ها یا سال ها به درازا بکشه و از اونجا که لوایح توسط اعضای دولت ارایه میشن، بی شک اعضای اکثریت در مجلس که اونها هم از حزب حاکم هستند راه رو برای تایید اونها هموار میکنند، البته بعد از مباحثات و شور و مناقشات، و اصلاحاتی که سایر نمایندگان از حزب مخالف مطرح و اعمال میکنند.

به عنوان نمونه اشاره میکنم به C-23 Bill که گذشت و بخشش که از ویژگی های قوی و نشانگر بزرگواری این جامعه هست رو داره از بیخ و بن شخم میزنه، البته وزیر امور ایمنی عامه (Minister for Public Safety) حتما دلایل خودش رو داره و مطالعات جامع و مانع در این زمینه حتما انجام شده، و آمار و ارقام کاملا صحیح (آخ چشمم) تهیه شده. این بیل که برخلاف قاعده تبدیل شده به بولدوزر، در حقیقت قراره که زندگی برای افرادی که مرتکب خلاف شده اند و بعد از طی محرومیت یا محکومیت، متنبه شده و میخوان سالم زندگی بکنن رو، سخت تر میکنه.

چنین افرادی از خیلی از مزایای زندگی شهروندی عادی محروم هستند، مثلا نمی تونن وارد کارهای دولتی بشن، یا وام بگیرن یا از مرز عبور بکنند، یا چه میدونم در یک فعالیتی شرکت داشته باشن که به دلیل خلافی که مرتکب شدن نباید واردش بشن. در حال حاضر یک روشی هست برای تقاضای بخشش که به اون Criminal Record Pardon میگن و افردای که صلاحیت داشته باشن، میتونن بر اشتباه گذشته خط کشیده و به زندگی عادی برگردند.

من اینجا قصد ندارم که پروسه رو توضیح بدم و مطمئنم که هیچکدوم از خوانندگان این وبلاگ چنین شرایطی نداشته و نخواهند داشت. فقط جهت روشن شدن جزییات لایحه مذکور لازمه بگم که این روش در حال حاضر نسبتا ساده بوده و در کوتاه مدت میشه بخشش رو در صورت داشتن صلاحیت دریافت کرد. هدف لایحه ارایه شده اینه که این پروسه رو دشوار تر کرده و به عبارتی نیازمند به حصول صلاحیت بالاتری بکنه که ترجمه اون میشه زمان طولانی تر برای دریافت بخشش و ارایه دلایل محکمتر برای حصول صلاحیت. این لایحه در حال حاضر در حال بررسی در مجلس عوام هستش و میتونید جزییات بیشتر رو در اینجا در مورد اون بخونید:

 http://www.recordsuspension.org/index.html

به هر حال، تنها چیزی که من نتونستم پیدا بکنم لوایحی بود که به کشاورزی مربوط باشه، حداقل در یکی دو سال قبل چیزی یافت نشد. فکر کنم الآن که این رو دارم مینویسم ططری داره تو قبر میلرزه. این ططری هم آدم باحالی بود، توی یکی از سخنرانی هاش داشته راجع به مشکلات استان خرم آباد گلایه میکرده که رییس مجلس بهش تذکر میده که شما نماینده مردم کرمانشاه هستید، چرا از مشکلات حوزه خودتون صحبت نمی کنید، اون هم برمیگرده میگه شما هم نمایندگان ملت ایران هستید، چرا مشکلات مردم بوسنی و سوریه رو بحث میکنید.

روحش شاد آدم ساده و بی ریایی بود، یکی از دستاوردهای بزرگش این بود که نام شهر حوزه انتخابیه اش رو به نام اصلی اون یعنی کرمانشاه تغییر داد، اگه میدونست در زبان انگلیسی به لایحه میگن “بیل” شاید عشقش به کشاورزی صد بار بیشتر میشد.

 

منابع برای مطالعه بیشتر:

سایت Governor General که نماینده ملکه در کانادا است

بیشتر در باره ططری در ویکیپیدیا 

سایت پارلمان کانادا

چگونه یک لایحه در کانادا تبدیل به قانون میشه

جزییات و راهنمایی Pardon Service در سایت دولت کانادا

یک دیدگاه در “لزوم استفاده از بیل در قانونگذاری”

  1. با درود
    متشکرم از توضیحاتی که دادید و سبک نوشتار طنرآمیزتان…
    ارادتمند

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.