وداع با استیو جابز آسان نبود

اینکه اولین مطلب این ماه رو با خبر ناگوار شروع کنم اصلا مطلوب خودم هم نبود، اما خبر از دنیا رفتن استیو جابز آنقدر ناراحت کننده بود، و تاثیری که این انسان فرهیخته و مبتکر بر روی شخص من داشت به اندازه ای عمیق هست که نمی تونم قلم رو بر محور مطلب دیگری به گردش دربیارم.

من معتقدم هر انسانی یک شخصیت تکنیکی داره که بر اساس تجربه و تحصیلات و علایق، و در طی زمان شکل پیدا میکنه. برای من سالهای دهه شصت اوج این شکل گیری به حساب میاد. یادمه همون سال ها بود که برای اولین بار کامپیوتر های مک اینتاش رو در دفتر یکی از دوستان پدرم دیدم، و این البته اولین مواجهه من با کامپیوتر هم بود، و دیگه اینکه برام خیلی جالب بود که یه وسیله ای هست با این قابلیت ها که کارها رو چقدر ساده میکنه.

بعدش وقتی وارد دانشگاه شدم، تصمیم گرفتم یکی از اینا رو بخرم، اما به قدری گرون بودن که عملا از عهده من خارج بود و خلاصه نتیجه این شد که به یک اسپکتروم 128 رضایت دادم، ناگفته نماند که طبق معمول سایرین و اطرافیان، بجز معدودی، از اونجایی که از قضیه سر در نمی آوردن به طور کلی مشغول مسخره کردن و تیکه انداختن بودن، در تمام اون روزها و در حالی که استیو جابز داشت شالوده یک بنیان عظیم رو پایه ریزی میکرد، همونی که امروز همه ما به شکل مداوم باهاش در ارتباط هستیم، همون دنیای کامپیوتر های خانگی…

خلاصه سالیان بعد، سیستم عامل ام اس داس به بازار عرضه شد، اما مایکروسافت خودش هم میدونست که با این محصول نمیتونه با مک اینتاش رقابت بکنه و بالاخره ویندوز رو در 1990 به بازار عرضه کرد، سالها بعد از اینکه سیستم عامل های گرافیکی توسط اپل ارایه شده بودن. تازه ویندوز 3.0 و بعدش هم 3.1 که توسط مایکرسافت عرضه شد هنوز باید روی ام اس داس قرار میگرفت تا کار بکنه، استیو جابز همچنان پیش تاز بود. مایکروسافت شانس آورد و درگیری های درون اپل منجر شد به خروج جابز از اون شرکت در 1985، هنوز یادمه که با دوستان صحبت میکردیم از آینده اپل و اینکه آیا بدون جابز موفق خواهد بود یا نه، اما هیچکس فکر نمیکرد که قضیه تا چه اندازه جدی باشه.

به هر حال اپل رفت رو به سرازیری و مایکروسافت هم همینطور ویندوز پشت ویندوز روانه بازار کرد تا اینکه رفت بالاتر از اپل و بعدش جابز برگشت به اپل و باقی قضایا که خودتون بهتر از من میدونین و خوندین و شنیدین در این دو روز گذشته. فقط من آی لجم میگیره از اینایی که تازه کرک پشت لباشون در اومده و سخت معتقدن که مایکروسافت و آی بی ام کامپیوترهای خانگی رو به اون معنی که ما امروز میبینیم، به دنیا ارایه کردن. یادمون باشه در دنیا همیشه معدودی هستن که ایده های بنیادی رو ارایه میکنن و بعدش بقیه کارشون میشه اینکه به جزییات اون بپردازن، استیو جابز همونی بود که ایده رو برای اولین بار ارایه کرد.

جابز رو همه به عنوان یک فرد بسیار خلاق میشناسند و معرفی میکنند، اما متاسفانه فراموش میکنن که از مهمترین دیگر خصایص این انسان ذکری به میون بیارن، اشاره من به ریسک پذیری بالا، شهامت روحی و قدرت شخصیت است که او فراوان داشت. مگه اینهمه آدم نیستند که خلاقیت دارن، پس چرا سالها همون کارمند ساده بخور و نمیر باقی میمونن و هیچ استفاده ای ازش نمیبرن غیر اینکه قدری تعریف و تمجید از اطرافیان دریافت بکنند یا پاداشی دم عید و همین. خلاقیت حتما یک سوی معادله هست اما بدون داشتن یک شخصیت مقتدر هرگز محدوده بزرگی رو فرا نمیگیره و جابز از این نظر برای من همیشه الگو بود.

دیگه هم اینکه وی دست کم برای من، مظهر عبور از تمام قراردادهای بیهوده ای است که انسانها به طور تلویحی با هم دارند، و اینکار رو آنچنان هنرمندانه انجام میداد که حاصل اون مطلوب همون انسانهایی میشد که در ابتدا حتی نمیتونستن تحمل بزنند چرا این سنت شکنی داره رخ میده. تجلی این توانمندی رو در عرضه آی پد میشود دید، وقتی همه ناظرین و منتقدین فکر میکردند جایی برای این محصول در بازار نیست اما در اندک مدتی اقبال اون چشمگیر شد.

به هر حال استیو جابز از میان ما رفت، اما ایده های وی تا سالیان دراز برای همه بشریت باقی خواهند بود و بعضی از اونها شاید برای قرن ها. در تمام کشورها دیدیم و شنیدیم که در فروشگاه های اپل یادبودهای برای وی نوشته شده یا دسته گلی و نوشته ای. امروز سر ظهری فکر کردم یه سری بزنم به فروشگاه اپل در پاسیفیک سنتر در داون تاون ونکوور، تا این آخرین خاطره از وی رو اینبار با چاشنی دردناک توجه عمومی به نبود وی در هم آمیخته کنم، اما بسیار جا خوردم از اینکه دیدم غیر از دو سه دسته گل کوچک هیچ نشانی از رفتن وی در فروشگاه به چشم نمیخوره، و مردم با شدت و حدت تمام مشغول خرید هستند.

در فروشگاه هیچ نشانی از قدر دانی از استیو جابز و تاثری از نبود وی به چشم نمیخورد… انرژی پرشور زندگی بر این حقیقت تلخ غلبه کرده بود، شاید هم برای ونکووری ها ابراز تالم از این فقدان در میان عموم آسان نیست.

 

خبر تالم جامعه اپل در ونکوور از مرگ استیو جابز رو در ونکوورسان در اینجا میتونید بخونید

http://www.vancouversun.com/business/Local+Apple+community+saddened+Jobs+death/5510711/story.html

گالری تصاویری هم از وداع با استیو جابز و خاطره وی، در آدرس زیر قرار داره

http://www.timeslive.co.za/scitech/2011/10/06/tribute-to-steve-jobs-and-his-work-gallery