من خود به چشم خویشتن دیدم که نمی رود

Occupy Vancouverاز پانزدهم اکتبر دامنه جنبش “وال استریت را اشغال کنید” به ونکوور کانادا هم کشیده شد و مردم و طرفداران این جنبش در حرکتی مشابه با عنوان “ونکوور را اشغال کنید” یا Occupy Vancouver در داون تاون ونکوور و در مقابل ساختمان های سر به آسمان کشیده ای که به شرکت های بزرگ تعلق دارند به صورت مداوم تجمع تشکیل می دهند.

مدتهاست که در اخبار و تحلیل ها میشنویم که نظام اقتصادی کنونی به دلایل گوناگون از جمله نابرابری های اجتماعی ایجاد شده امکان ادامه نخواهد داشت و به زودی دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد. نمونه هایی از این مشکلات هم در مقاطع مختلف به شکل سقوط غیر قابل کنترل بازار سهام خودش رو نشون داد. همینطور از تحلیلگران میشنویم که توان نیروی کار به درستی و در جای مناسب به کار گرفته نمیشه، دستمزدها در مواردی بسیار با مسئولیتها نامتناسب هستن، و خلاصه کلی علت دیگه که موجبات فرسودگی و نارضایتی بیشتر افراد رو فراهم کرده.

عدم وجود تامین اجتماعی مناسب، مانند خدمات درمانی یا بازنشستگی، که در مقابل این همه تلاش حاصل میشه هم یکی دیگه از مواردی است که مردم رو نگران و در مواردی هم خشمگین کرده. البته وضع در کانادا تا حدی بهتره بخصوص اینکه اینجا خدمات درمانی در کنترل مطلق دولت قرار داره و برای همه ساکنان مجانی است، البته این استنباط ایجاد نشه که این خدمات ایده آل هستند و نارضایتی در این زمینه وجود نداره، ولی به هر حال وضع از آمریکا بهتره.

خلاصه اینجوری شد که من از فرصت به دست اومده استفاده کردم و در یک روز آفتابی اما سرد اکتبر رفتم وسط این جماعت تا ببینم حرف حساب اینهایی که کار و زندگی خودشون رو رها کردن و به خیابونها ریختن چی ممکنه باشه. با برخی صحبت کردم و همون حرفهایی رو شنیدم که از زبان خبرگزاریها و شبکه های تلویزیونی آمریکا همه به دفعات شنیدیم، همگی از نابرابری شکایت دارند و میخوان دسترنج زحماتشون رو بگیرن نه اینکه ابزاری بشن برای چاقتر شدن یک عده دیگه.

آمریکا تاکنون جنبش های احتماعی فراوانی به خودش دیده و این یکی هم تفاوتی با بقیه اونها در اصل موضوع نداره. اصلی که به همه ساکنین این بخش از دنیا اجازه میده که به حق به اعتراض از وضعیت معاش یا تحصیل یا هر گونه حقوق انسانی دیگری که براش مالیات هم پرداخت میکنند، بپردازند. اینکه یه عده ای هم به آشوب و بلوا میپردازند خیلی دور از انتظار نیست، به یقین در میان هر گروهی همواره عده ای هم فرصت طلب پیدا میشن که دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستن.

خوشبختانه تا امروز به نظر میاد که برنامه جنبش در ونکوور بدون هیج آشوبی برگزار شده، البته نیروهای پلیس بعد از آشوبی که در ماه ژوئن گذشته در شهر رخ داد خیلی با آمادگی در این برنامه ظاهر شدن اما اونچه که من دیدم حکایت از ارتباط نزدیک مردم و پلیس برای حفظ امنیت بود.

در آخر این رو هم بگم که هر چند تقاضاهای این حرکت اجتماعی هنوز به صورتی منسجم و قابل اجرا در نیامده تا بتواند تاثیری بر برنامه ها و تصمیمات سیاستگذاران در سطوح مختلف بگذارد، اما به نظر میاد که جنبش در جریان شکل گیری و تبدیل شدن به یک حرکت پرقدرت اجتماعی است و به زودی به اندازه کافی قوی خواهد شد تا مطالباتی را که خواسته طرفداران و شرکت کنندگان در اون هست رو به سطوح بالاتر دیکته بکنه.

عده ای هم البته بر این باور هستند که این داستان پایان نظام سرمایه داری است و به زودی همه این بساط جمع خواهد شد، که البته من هم رفتم که به چشم خودم رقتن نظام سرمایه داری رو ببینم و برای شما هم گزارش بکنم. چند تا از عکس هایی که در اون روز گرفتم رو برای شما هم گذاشتم که ببینید و یه ویودیو هم از بیرون رفتن نظام سلطه از کانادا که با حرکات موزون همراه هست رو هم در آخر آوردم.

Occupy Vancouver
کمپ هوادارانی که از شهرهای مختلف به ونکوور آمده اند در خیابان وست جورجیا

Occupy Vancouver

Occupy Vancouver
در حال تهیه کردن پلاکارد
Occupy Vancouver
این آقا افسر ارتش یا پلیس نیست، ولی لباسشو دوست داره
Occupy Vancouver
توماری به چه درازی، اصلا همین شد که استکبار جهانی از کانادا رانده شد
Occupy Vancouver
تصویر یکی از ایادی استکبار که با جعل امضا سعی در ایجاد اغتشاش داره

Occupy Vancouver

Occupy Vancouver
هر کسی که صحبتی داشت میتونست بره بالا و حرفشو بزنه

Occupy Vancouver

Occupy Vancouver
تصویر دیگری از ایادی استکبار جهانی که سعی در سد کردن جریان آب بر روی تظاهر کنندگان را دارند
Occupy Vancouver
این هم تصویری از سه پلیس خون آشام که از طرف سرمایه داران جهانخوار به این برنامه اعزام شده اند
Occupy Vancouver
حتی کودکان هم میدانند که پایان عمر نظام سرمایه داری فرا رسیده

Occupy VancouverOccupy Vancouver

Occupy Vancouver
عده ای هم برای بازگشت آرامش و برابری به مراقبه پرداخته بودن
Occupy Vancouver
عده ای هم در آبدارخانه مشغول ظرفشویی بودند

Occupy Vancouver

Occupy Vancouver
کارگاه سیار چاپ روی تی شرت، برای طرفداران جنبش
Occupy Vancouver
این هم تی شرت جنبش، تازه تازه، داغ داغ از تنور
Occupy Vancouver
یکی دیگر از مراقبه کنندگان

این هم ویدیوهایی که سقوط نظام سلطه رو به دقت نشون میده، توجه داشته باشید که صحنه های این ویدیو ها بسیار دلخراش هستند.

2 دیدگاه در “من خود به چشم خویشتن دیدم که نمی رود”

    1. خوشهالم که مطالب برای شما قابل استفاده بوده، اگر پیشنهادی دارید که فکر میکنید کیفیت مطالب رو بهتر میکنه دریغ نکنید. ویدیو ها رو در یوتیوب قرار دادم و فکر کنم علت این باشه که یوتیوب در ایران فیلتر شده.

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.