از دل برود هر آنکه از گوگل برفت

تصویر سرقتی بوده و به هیج وجه بیانگر نظرات ما نیست
تصویر سرقتی بوده و به هیج وجه بیانگر نظرات ما نیست

یه چند سالی من برای یکی از این شرکت های معظم آمریکایی که در ونکوور هم دفتر و دستکی داشت کار کردم و خلاصه هر چی گذشت بیشتر متقاعد شدم که مدیران سطح بالای این شرکت ها، که بهشون میگن مدیران C Level هر چه ابعاد شرکت بزرگتر میشه بیشتر از مشکلاتی همچون فراموشی کوتاه و بلند و میان مدت رنج میبرن. به هر حال دیدم احتیاط واجب اینه که فکر کنیم شرکت های معتبرتر مثل مایکروسافت و گوگل ممکنه از این قاعده مستثنی باشن تا اینکه همین چند روز پیش جناب آقای اریک اشمیت (Eric Schmidt) مدیر ارشد گوگل به طرز حیرت آوری نظر من رو عوض کرد.

ایشان در یک اظهار نظر بسیار هوشمندانه ابراز فرمودن که ایرانیان به شکل غیر منتظره ای در زمینه های سایبری با استعداد بوده و در اموری چون هک و شکستن دیوارهای امنیتی به طور عجیبی مقتدر هستند و نباید اونها رو دست کم گرفت. آقا ما هم که خودمون رو آماده میکردیم بعد از یک وقفه طولانی در مورد تعطیلات و کریسمس و خرید و این حرفها بنویسیم یه باره مواجه شدیم با خاطرات شکنجه آور کار با مدیران همون شرکته که اشاره رفت و خلاصه اعصاب و غیره ریخت به هم.

آقای اشمیت هم به نظر میرسه از همون مشکلات حافظه در رنج باشن که همینجا از خداوند متعال برای همه مرضا شفای آجل آرزو میکنیم، بگو آمین. این بیماری که به نظر میاد وارد مرحله حاد شده باشه، به شکلی است که ایشان فراموش کرده اند که تا همین دو سال قبل خودشان یک مشاور داشتند به نام امید کردستانی که از اسمش میشه حدس زد که ممکنه یه وقت ایرانی باشه. امید کردستانی که به معمار موفقیت گوگل مشهور هستش تا آوریل 2009 به عنوان مشاور ارشد دفتر CEO و موسسین گوگل در همین شرکت مشغول به کار بوده و موفق شده این غول جستجوی وب رو به پرطرفدارترین بستر تبلیغات آنلان تبدیل بکنه. بیشتر در مورد امید کردستانی در اینجا بخونید.

این هم سخنان گهر بار جناب اشمیت

دیگه همین فیروز نادری خودمون، چقدر این آدم باحال و با مرامه، همینطوری در کمال خضوع و خشوع موشک و فضاپیما میفرسته مریخ و جاهای دیگه کهکشان، حالا گیرم آقای اشمیت علاقه ای به فضا نداره، هر چند صحبت هاش چیز دیگه ای رو نشون میده، ولی به هر حال پیر امیدیار که دیگه به نوعی همکار ایشون هستش، یعنی من باور کنم نمیدونه که موسس e-Bay هم خون ایرانی داره؟ این هم مقاله ویکیپیدیا در مورد پیر امیدیار.

این لیست جالب از ایرانیان موفق در آمریکا رو یه آدم باحالی برداشته تو ویکیپیدیا قرار داده برای همین دیگه، آقای اشمیت برو بخون خب، آقای مدیر گوگول.

به هر حال و خارج ار همه این گله گذاری ها، با خودم فکر کردم وقتی برای مردم یه کشوری راه درست دسترسی به برنامه ها و سیستم های کامپیوتری بسته شده باشه، اونم در شرایطی که اخلاق رعایت حقوق مولفین به طور کلی در اون کشور تبلیغ نمیشه، بعدش هم کشور دوست و برادر چین و روسیه بیان کدهای همه این برنامه ها رو بشکنن و برای سود جزیی روانه بازارهای دنیا و از جمله ایران بکنن، از اون طرف برای گرفتن یه مدرک ساده مایکروسافت یا سیسکو هزار تا خوان بذاری سر راهشون، از اینور دسترسی به سرویس هات رو به دلیل ساکن بودن در ایران ازشون بگیری، خب نتیجه میشه همین دیگه.

جوونهای  با استعداد اون مملکت به جای اینکه شور و انرژی و خلاقیت خودشون رو صرف تولید و ساختن بکنن، راهی ندارن جز اینکه بزنن تو کار خراب کردن. بابا ما هم جوون بودیم، تو اون ممکلت هم بودیم، میدونیم چه خبره، ولی البته آقای اشمیت، چه حافظه شما یاری بکنه یا که نه، چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند، هر چند به نظر میرسه که امید از دل برود چونکه از گوگل برفت.